Frances McDormand – En gjenkjennelig kameleon



Frances McDormand i Nomadland

I Nomadland møter vi den stadig voksende arbeiderklassen i USA som ikke lenger har noe fast bosted. Den konstante økningen i boligpriser blandet med lønninger som står på stedet hvil har gjort at mange har måttet bytte ut leiligheter med stasjonvogner og campingbiler. Frances McDormand spiller Fern, en godt voksen dame som har måttet bryte opp og begynne en nytt liv på landeveien. Det er den siste i en lang rekke filmer hvor McDormand spiller sterke, handlekraftige kvinner som gjør ting på sin helt egen måte. 

Hun debuterte i thrilleren Blood Simple, regidebuten til ektemann Joel Coen. Opp gjennom årene har hun spilt i ikke mindre enn seks av hans filmer og huskes kanskje best for rollen som den svært gravide politisjefen Marge Gunderson i Fargo fra 1996, en rolle som sikret hennes første Oscar. Andre viktige roller for henne finner vi Mississippi i flammer, Short Cuts, Almost Famous og Moonrise Kingdom. I 2017 kom endelig hennes andre Oscar-pris, da for hennes innsats i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. 

Frances McDormand i Fargo.

Frances McDormand må kunne sies å være en karakterskuespiller. Men der andre blir typecastet er hun er en kameleon som stadig overrasker til tross for at hun alltid er fysisk lett gjenkjennelig. Hun fyller rollefigurene sine med en karisma og en følelse av levd liv som gjør at hun alltid klarer å overbeviser oss om at hun faktisk er Marg Gunderson i Fargo, Mildred i Three Billboards… eller for den saks skyld Gud, som hun har stemmen til i TV-serien Good Omens.

Frances McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Frances McDormand gir så godt som aldri intervjuer lengre og er sjelden å se utenfor de filmene hun er med i. Sammen med familien lever hun et tilbaketrukket liv og skjermer godt om sitt privatliv. Kanskje det er derfor vi publikum alltid ser frem til å møte henne igjen på lerretet? For i motsetning til andre voksne damer i Hollywood får Frances McDormand fortsatt hovedroller nærmest kastet etter seg, til tross for at hun har rukket å bli 63 år gammel. Der andre stort sett er pensjonert, eller er utelukkende får tilbud om spille mødre, overbeviser Frances fremdeles i den ene kritikerroste hovedrollen etter den andre, og fortsetter dermed å sette sitt helt egne avtrykk etter seg i filmhistorien. Etter Nomadland ser vi nå frem til å se henne i The French Dispatch,  den meget etterlengtede nye filmen til Wes Anderson, og ikke minst i rollen som Lady Macbeth i Joel Coens Macbeth.

 

Categories: