I 2016 var det 40 år siden den banebrytende oppfinnelsen Steadicam ble tatt i bruk for første gang, under innspillingen av Hal Ashbys film Bound for Glory. Steadicam er en innretning som gjør at et filmkamera kan bæres av en fotograf og få en stødig og glidende bevegelse, slik at kameramannens ujevne bevegelser ikke påvirker bildet. Da filmfotografene kunne begynne å feste kamera til kroppen med en Steadicam-rigg var det en faglig revolusjon som fant sted, siden dette muliggjorde filming som ikke lot seg gjøre verken med håndholdt kamera eller med dyr og omstendelig bruk av kraner og dolly’er (kameravogn på skinner eller hjul).
Det var oppfinneren og kameramannen Garrett Brown som oppfant Steadicam, som han først kalte “The Brown Stabilizer”. Han presenterte en demoinnspilling for bransjen i 1975, noe som fanget interessen til blant andre Stanley Kubrick og John G. Avildsen. Men det var altså Hal Ashby og fotograf Haskell Wexler som var aller først ute, og Wexler – i samarbeid med Brown selv – brukte teknikken godt nok til å få en Oscar for beste foto for Bound for Glory. Men så, bare måneder senere, kom sekvensen som står igjen som kanskje det mest ikoniske Steadicam-“shotet” i amerikansk filmhistorie, når Sylvester Stallone løper opp museumstrappen i Avildsens Rocky.
I 1980 kom Stanley Kubricks The Shining, og regissørens ambisjoner gjorde det nødvendig for Brown å videreutvikle oppfinnelsen slik at man kunne filme lavt nede ved bakken på samme måte, jamfør se lange tagningene i filmen der Danny sykler gjennom hotellkorridorene på trehjulsykkel. I resten av sin karriere var Kubrick en svoren Steadicam-fan, noe vi ser bevis på f.eks. i avskjedsfilmen Eyes Wide Shut.
I desember 2016 presenterte Film Society of Lincoln Center i New York et program med hele 29 filmer, i en serie med fokus på Steadicam. Regissører som Martin Scorsese, Paul Thomas Anderson, Quentin Tarantino og Brian De Palma har vært blant de fremste eksponentene fra USA, men Film Society of Lincoln Center har også trukket fram internasjonale navn som Béla Tarr, Hou Hsiao-hsien og Bertrand Tavernier. Cinemateket Trondheim har latt seg inspirere av Film Society of Lincoln Center sitt arbeid, og vi presenterer her fem høydepunkter fra deres omfattende serie: Bound for Glory (Hal Ashby 1976), After Hours (Martin Scorsese 1985), Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick 1999) og A.I. Artificial Intelligence (Steven Spielberg 2001), i tillegg til Birth av Jonathan Glazer fra 2004.
Tekst: Svein Inge Sæther
Kilder: Wikipedia (en.wikipedia.org/wiki/Steadicam), Film Society of Lincoln Center (www.filmlinc.org/series/going-steadi-40-years-of-steadicam)
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.