Hun er ekspert på nådeløse og urovekkende skildringer av britisk øvre middelklasse som til tider vil få deg til å vri deg i stolen. Samtidig vil du bli forbløffet over Hoggs grundige regianvisninger, lyddesign og skarpe observasjoner av menneskets atferd. Mens hennes tidligere filmer Unrelated og Archipelago var realistiske drama som handlet om press fra familien, er Exhibition og The Souvenir mer drømmeaktige og utforsker den kreative prosessen og dennes forbindelse til erindring.
En nøkkel til Hoggs prosess er at hun lar seg inspirere av og samarbeider med folk som ofte kommer fra kunst- og musikkmiljøet, noe som også bidrar til den forbløffende naturalistiske kvaliteten på filmene hennes. I 2014 hevdet Hogg at hennes første tre filmer ikke var selvbiografiske; de gjenspeilet snarere det som opptok henne på den tiden da hun laget dem. Hun drøfter for eksempel hyppig sin egen ambivalens rundt det å ikke ha barn, et tema som dukker opp i Unrelated og Exhibition. “Jeg ser filmene mine som en måte å skape noe på. Med andre ord tror jeg ikke det å [ha barn er] så veldig annerledes”, har Hogg uttalt.
I The Souvenir og hennes siste film The Souvenir: Part II viser Hogg seg som en mer personlig historieforteller. Med disse filmene utforsker hun ikke bare det hun er opptatt av, hun reflekterer også rundt egne livserfaringer og emo-sjonelle reise. Hogg går grundig til verks for å gjenskape sin egen ungdomstid – hun har til og med bygd en nøyaktig kopi av studentleiligheten sin, noe som bidrar til å gjøre The Souvenir ekstra levende.
Vi viser alle fem Joanna Hoggs spillefilmer pluss Caprice, eksamensfilmen hennes fra National Film and Television School. Kom og se hvorfor hun utvilsomt er en av tidenes mest spennende kvinnelige regissører.
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.