Kartsneglen: Filmer fra den arabiske verden, Tyrkia og Iran


0 Comments

Teksten nedenfor er skrevet på engelsk og oversatt til norsk. Vi presenterer derfor originalen først.

English:

The Mapping Snail: Films from the Arab world, Turkey and Iran

In December 2019, Elia Suleiman appeared in a France 24 interview to talk about his most recent film It Must Be Heaven.

When asked “what does the world look like today?”, the filmmaker responded with a wry “Terrible!”. He went on: “I think there’s much more despair, and quite a lot less hope.
It is more necessary now to actually consider the world a global Palestine. There is tension everywhere, and there is a state of emergency everywhere, and there are police everywhere.”

At the time, this statement may have seemed bleak, but today it feels undeniably prescient. The world has indeed taken a turn for the worse, especially considering the events since October 7, 2023, and the ongoing, relentless assaults on Gaza.

In response to these unfolding tragedies in Gaza and Palestine, Cinemateket Trondheim is launching a new film program which extends outward to explore the broader region. The program begins in Palestine, then spirals out to neighboring countries, creating a geographically expanding chronicle with Palestine at its core. As the spiral grows, each new country it caresses will form a new chapter where we screen one or more film(s).

We plan to cover cinema from many Arab countries, as well as Iran and Turkey, with emphasis on Palestinian and Lebanese cinema.

The program has already started unofficially earlier this year with the recent restoration of The Dupes (1972), followed by several Palestinian films (including It Must Be Heaven).

Can a centrifugal spiral that originates in Palestine redraw the region as a Global Palestine in 2024, a term which Elia Suleiman introduced over 3 years ago?

This journey calls for a vessel with an organic, persistent nature.

We look to the snail, a creature that perseveres and moves steadily forward. It is the snail, carrying us on its shell, that can lead us unhurriedly through this intricate web of interconnected histories, cultures and struggles which bind these neighboring lands together.

Returning to Suleiman’s words: “The whole film [It Must Be Heaven] raises and banalizes identities. […] I don’t believe in states; I have no identification with statehood. What’s really essential, politically, morally and ethically, is justice. I will fight for the Palestinian flag to be raised, but when it is raised, I’m gonna fight for it to be lowered down”.

Through the Mapping Snail program, we invite you to join us in exploring these films, the complex realities they emerge from, and in turn the cinematic realities that erupt from each film. Let us (re)consider what justice, identity, and hope mean in today’s world.

– Oscar Debs

Drawing by: Khadija Nizam

More on the scheduled films here.

 

Norsk:

I desember 2019 dukket Elia Suleiman opp i et France 24-intervju for å snakke om sin nyeste film It Must Be Heaven.
På spørsmålet “hvordan ser verden ut i dag?”, svarte filmskaperen med lattermildt “Forferdelig!”. Han fortsatte: “Jeg tror det er mye mer fortvilelse, og langt mindre håp. Det er mer nødvendig nå å faktisk betrakte verden som et globalt Palestina. Det er spenning overalt, og det er unntakstilstand overalt, og det er politi overalt.”

På den tiden virket denne uttalelsen kanskje dyster, men i dag føles den unektelig forutseende. Verden har virkelig tatt en vending til det verre, særlig med tanke på hendelsene siden 7. oktober 2023, og de pågående, nådeløse angrepene på Gaza.


Som en respons på disse tragediene som utspiller seg i Gaza og Palestina, lanserer Cinemateket Trondheim et nytt filmprogram som strekker seg utover for å utforske den bredere regionen. Programmet begynner i Palestina, deretter spiraler ut til nabolandene, og skaper en geografisk ekspanderende kronikk med Palestina i kjernen. Etter hvert som spiralen vokser, vil hvert nytt land den kjærtegner, danne et nytt kapittel der vi viser en eller flere film(er).
Vi planlegger å dekke film fra mange arabiske land, samt Iran og Tyrkia, med vekt på palestinsk og libanesisk film.
Programmet har allerede startet uoffisielt tidligere i år med den nylige restaureringen av The Dupes (1972), etterfulgt av flere palestinske filmer (inkludert It Must Be Heaven).

Kan en sentrifugal spiral med utspring i Palestina tegne om regionen til et globalt Palestina i 2024, et begrep som Elia Suleiman introduserte for over 3 år siden?

Denne reisen krever et fartøy med en organisk, utholdende natur.

Vi ser til sneglen, en skapning som beveger seg jevnt og trutt fremover. Det er sneglen, som bærer oss på sitt skall, som uten hastverk kan lede oss gjennom dette intrikate nettet av sammenkoblede historier, kulturer og kamper som binder disse nabolandene sammen.

Tilbake til Suleimans ord: «Hele filmen [It Must Be Heaven] løfter og banaliserer identiteter. […] Jeg tror ikke på stater; jeg har ingen identifikasjon med statlighet. Det som virkelig er vesentlig, politisk, moralsk og etisk, er rettferdighet. Jeg vil kjempe for at det palestinske flagget skal heises, men når det er heist, vil jeg kjempe for at det skal senkes ned.”

Gjennom Kartsnegleprogrammet inviterer vi deg til å bli med oss i utforskningen av disse filmene, de komplekse virkelighetene de springer ut fra, og i sin tur de kinematiske realitetene som bryter ut av hver film. La oss (gjen)overveie hva rettferdighet, identitet og håp betyr i dagens verden.

– Oscar Debs

Mer om planlagtene filmer her.

Categories: