Leading Ladies: Ni filmer av kvinnelige regissører



Det er med stor glede – og på høy tid – at Cinemateket nå i mars/april setter opp en stor serie med filmer av kvinnelige regissører. Det er viktig å presentere filmhistorie og filmkultur på en grundig og bevisst måte, slik at publikum får bli kjent med flere filmer og filmskapere av høy kvalitet, og samtidig bli bevisst på skjevheten som alltid har eksistert i en bransje nærmest fullstendig dominert av menn, fra filmhistoriens opprinnelse og fram til i dag.

Vi har valgt å døpe serien vår Leading Ladies, fordi disse filmskaperne så absolutt er ledende, på sine egne måter, både i Norge og internasjonalt. Dette er toneangivende og viktige filmer, mener vi, både de nyere og de litt eldre i serien.

I Norge i 2017 dominerte særlig Hva vil folk si (som vi viste den første helga i mars) og Adjø Montebello, av henholdsvis Iram Haq og Thea Hvistendahl, både filmkultur og samfunnsdebatt, og Jorunn Myklebust Syversens debutfilm Hoggeren var et friskt kunstnerisk pust. Internasjonalt kom europeiske nestorer som Sally Potter (The Party), Ildikó Enyedi (Om kropp og sjel) og Valeska Grisebach (Western) tilbake med svært sterke filmer. Fra forholdsvis nær filmhistorie har vi valgt to ulike men svært sentrale filmer av Chantal Akerman og Julie Taymor, og i tillegg får vi for første gang sjansen til å presentere en av japansk animasjons ledende kvinner, en sjeldenhet i seg selv. A Silent Voice av Naoko Yamada er et av de definitive høydepunktene i mars/april-programmet.

Visningene av Jeanne Dielman, 23, quai de Commerce, 1080 Bruxelles blir en stor begivenhet. Ikke bare er det den første gangen vi viser en film av Chantal Akerman, den er et av de største verkene innen feministisk film overhodet. Chantal Akerman laget denne giganten av en film da hun var bare 25 år gammel. Filmens crew består også utelukkende av kvinner, noe som var svært uvanlig i 1975 og er svært uvanlig i dag. Julie Taymors gjennombruddsfilm Frida har også hatt stor betydning, og den minner oss også om den enormt viktige rollen filmens subjekt, billedkunstneren Frida Kahlo, har spilt.

Vi streber etter en bedre kjønnsbalanse i vårt filmutvalg permanent, og denne satsningen er ikke ment å være et skippertak på midlertidig basis. Imidlertid ligger de praktiske forhold til rette, og tiden er definitivt inne, for et større og skarpere fokus på kvinnelige filmskapere akkurat nå. Vel møtt!

Foto: Valeska Grisebach under innspillingen av Western. (Foto: Komplizen Film)

Categories: