Cinemateket byr på møter med to store regissører den kommende uka, når vi endelig kan sette opp The Last Detail av Hal Ashby og Outsiderbanden av Jean-Luc Godard. Begge filmene vises i samarbeid med de øvrige cinematekene i Norge, som deler av fellesprogrammet vi lager og viser i sju ulike byer under betegnelsen Cinematekene.
Hal Ashby var en av de toneangivende regissørene i den nye generasjonen som tok over Hollywood og snudde opp ned på det etablerte systemet på 1970-tallet. Det hele startet mot slutten av 60-årene, med Arthur Penns Bonnie and Clyde (1967) og Dennis Hoppers sensasjonelle Easy Rider (1969), og i kjølvannet av disse dukket Hal Ashby opp sammen med blant andre Francis Ford Coppola, Martin Scorsese og Robert Altman. Ashby oppnådde ikke samme grad av berømmelse og suksess som mange av sine kolleger, selv om hans aller beste og mest kjente filmer – særlig Harold and Maude (1971) og Being There (1979) – regnes blant høydepunktene fra “New Hollywood”-perioden. Mellom disse kom The Last Detail i 1973, som den første av fire andre veldig gode filmer fra Ashbys hånd. Den ble etterfulgt av Shampoo (1975), Bound For Glory (1976) og Coming Home (1978).
Videre lesning om The Last Detail anbefales, så gå til Montages og artikkelen The Last Detail – road movie eller politisk satire? for mer!
Jean-Luc Godard var den franske nybølgens gudfar framfor noen, og i den ekstremt produktive første perioden av hans karriere kom Outsiderbanden i 1964 som hans sjuende langfilm på bare fire år! Da denne fasen mer eller mindre kulminerte i 1967, og Godard med filmer som Kineserinnen og Weekend gikk i en mer politisk og kompromissløs retning, hadde han fått unna to langfilmer pr år i gjennomsnitt, i tillegg til en rekke kortfilmer, dokumentarer og samarbeidsprosjekter. Og “verst” av alt, kvaliteten var skyhøy, og mange av filmene som kom på rekke og rad er fortsatt å regne som klassikere. Debutfilmen Til siste åndedrag (1960) er fortsatt hans mest kjente, men Å leve sitt eget liv (1962), Le mépris (1963) og Pierrot le Fou (1965) regnes kanskje som de alle beste.
Outsiderbanden er Godard på sitt mest lekne og fengende, og filmens ikoniske dansescene er bare ett av høydepunktene i denne supercoole 60-tallsfilmen. Den bæres av den store prestasjonen til skuespillerlegenden Anna Karina, i rollen som Odile. Hun døde dessverre på slutten av fjoråret i en alder av 79 år, men etterlater seg en fantastisk karriere med høydepunkter ikke bare i filmene til Jean-Luc Godard, men også til folk som Rainer Werner Fassbinder og Luchino Visconti. “Uten henne ville aldri Godards 60-tall vært det samme”, skriver Sveinung Wålengen hos Montages i denne minneartikkelen.
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.