Oppdatering: Stanley Kubrick i april og mai!
Stanley Kubrick-serien på Cinemateket fortsatte i april med visninger av Fear and Desire (1953) og Paths of Glory (1957). I mai står Dr. Strangelove (1964), A Clockwork Orange (1971) og Barry Lyndon (1975) på programmet, og serien ender dermed opp med å strekke seg over hele åtte filmer denne våren.
Tidligere publisert:
Det er en stor glede å annonsere at vi kjører en stor serie med filmer av mesteren Stanley Kubrick på Cinemateket utover våren. Kubrick slutter aldri å være aktuell, selv nå i 2019 når det er tjue år siden han gikk bort og hele 53 år siden han debuterte som spillefilmregissør. Hans kunstneriske nybrottsarbeid og innflytelse på resten av nyere filmhistorie kan ikke overvurderes, på tvers av sjangere og generasjoner, og vi har setter opp et utvalg filmer de neste tre månedene som viser bredden og dybden i hans prestasjoner som regissør, til glede både for nye tilskuere og dere som har lengtet etter et gjensyn med hans elskede og omdiskuterte filmer.
Den første måneden byr på tre helt essensielle Kubrick-filmer, og vi innser at starten på serien legger lista veldig høyt for det som skal følge senere: The Shining (1980) er utvilsomt den av hans filmer som har det bredeste nedslaget og som har fått den største fankulturen rundt seg, kanskje ikke så rart siden den har et bein solid plantet i skrekksjangeren og er basert på et litterært forelegg av Stephen King. Det er laget dokumentarfilmer som er dedikert til å utforske detaljer, skjulte meninger og konspirasjoner i filmens univers, og det finnes til og med en egen filmfestival som tar navnet sitt fra stedet filmen utspiller seg på, det ikoniske Overlook Hotel. Og så har vi de uforglemmelige enkeltscenene og -bildene vi alltid kjenner igjen, fra Jack Nicholson som hugger seg gjennom døra og hveser “Here’s Johnny!” og de foruroligende tvillingjentene som dukker opp i hotellkorridorene, til flodbølgen av blod som skyller over de samme korridorenes vegg-til-vegg-tepper. The Shining går aldri av moten, og vi slår til med tre visninger av den ekstra lange versjonen, i digitalt restaurert 4K.
For å kontrastere denne storproduksjonen som kom relativt sent i Kubricks karriere – han gjorde kun to filmer til etter The Shining, nemlig Full Metal Jacket (1987) og Eyes Wide Shut (1999) – viser vi samtidig hans aller første fullendte og virkelig gode film, The Killing fra 1956. Her varter han opp med en elegant og tøff historie om en ransgjeng som planlegger tidenes kupp, men som støter på uventede problemer i utførelsen. The Killing ble etterhvert en kultfilm, essensiell for alle som ville dykke dypere både i Kubrick-historien og i filmhistorien som utviklet seg i USA i kjølvannet av noir-bølgen på 40-tallet. Hos Kubrick økes ambisjonene både filmspråklig og fortellermessig, i forhold til de mange mer lettvinte hardkokte krimfilmene fra denne tida, og The Killing har blitt stående på grunn av dens ubestridelige kvaliteter. En som virkelig ble fan av The Killing i sine formative år var Quentin Tarantino, og filmen hadde ekstremt stor påvirkning på hans debutfilm og eksplosive gjennombrudd De hensynsløse fra 1992.
Og så har vi 2001: En romodyssé da. Mesterverket over alle, fra 1968. Verden hadde aldri sett noe liknende, og vi har vel aldri gjort det siden heller. Det aller meste av sci-fi er på ulike måter påvirket av denne filmen, som fortalte så mye om vår lille eksistens på en liten rund stein i et uendelig og overveldende univers, og om et forhold mellom menneske og maskin som stadig forbløffer og berører oss i den ultrateknologiske tidsalderen vi lever i nå. Vi avslutter mars måned med to eksklusive kinovisninger av 2001: En romodyssé, og så er det bare å glede seg til resten av sesongen med både kjente og ukjente verk fra Kubricks hånd.
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.