Flere av de fineste og mest nyskapende filmene fra de siste 40 årene kommer fra Taiwan. I månedsskiftet november-desember presenterer vi en serie med eksklusive høydepunkter fra den taiwanske filmen, i samarbeid med Cinemateket i Oslo, Taipei Representative Office UK og Taiwan Film and Audiovisual Institute.
Da Hou Hsiao-hsien vant Gulløven på filmfestivalen i Venezia i 1989 for A City of Sadness var det ikke bare en personlig triumf for Hou, men en anerkjennelse av taiwansk film på et nivå man ikke hadde sett hittil. Dette var en hendelse som åpnet manges øyne for de kreative impulsene som hadde florert på filmscenen i Taipei siden 1982, hvor en rekke nye talenter ble identifisert som en ny stilistisk bevegelse, kjent som Taiwan New Cinema eller den taiwanske nybølgen.
Hou Hsiao-hsiens filmer var markant annerledes enn de kinesiske filmene som kom på samme tid, fra de såkalte femtegenerasjonsregissørene som Zhang Yimou og Chen Kaige; han hadde en stil som var enklere og uten store fakter, både røffere og mer renskåret, med lange tagninger og statiske innstillinger. Filmene skildret livene til vanlige mennesker, ofte unge, de var spilt inn på location og hadde amatører og ikke-profesjonelle skuespillere i rollene. Følelsen av autentisitet er sterk, tidvis på grensen til det dokumentariske.
Men Hou var ikke aleine. I 1985 skrev han både manus og spilte en av hovedrollene i Taipei Story, den andre spillefilmen til en annen kommende stjerne i taiwansk film, Edward Yang. Yang var en av regissørene bak det som regnes som den første taiwanske nybølgefilmen, episodefilmen In Our Time fra 1982, og han fulgte opp året etter med spillefilmdebuten That Day, On the Beach. Yangs film A Brighter Summer Day fra 1991, hans sveipende vakre fire timer lange drama hensatt til 60-tallet, står for mange som selve høydepunktet fra den nye taiwanske filmen, og en av 90-tallets største filmopplevelser.
Den første bølgen av taiwansk film utspilte seg på 80-tallet. På 90-tallet kom den neste generasjonen på banen, med den kompromissløse Tsai Ming-liang i spissen. Tsai vakte oppsikt med sin utfordrende og lysende originale trilogi om urban isolasjon og frustrert seksuelt begjær, bestående av de ikoniske filmene Rebels of the Neon God, Vive l’amour og The River.
Den nye taiwanske filmen kjennetegnes av en filmstil som er realistisk og samtidig poetisk, med paralleller til både italiensk neorealisme og modernister som Michelangelo Antonioni, og til japanske mestere som Yasujiro Ozu, Mikio Naruse og Kenji Mizoguchi. De taiwanske filmene er ofte lavmælte og viser oss et samfunn i rask forandring, fra det tradisjonelle til det moderne og urbane, hvor kriminaliteten florerer, de sosiale og seksuelle normene endres, og hvor innflytelsen fra vesten for alvor begynner å gjøre seg gjeldende. Taiwans historie, og forbindelsene til Kina og Japan, danner ofte et bakteppe, direkte eller indirekte. Flere av filmene byr på ambivalente og tidvis ramsalte karakteristikker av det taiwanske samfunnet gjennom ulike tiår. Flere av karakterene har flyttet til Taiwan fra fastlandet, og sliter med å etablere seg på nytt der. Historiene har oftest et menneskelig fokus, og presenteres uten sentimentalitet, men gjerne med humor og lekenhet.
Filmene i Trondheimsutgaven av serien er et utvalg fra Cinemateket i Oslos Taiwanske bølger, som teller hele 20 filmer. Fem av filmene vi viser hos oss er sentrale nybølgefilmer fra 80- og 90-tallet av Hou Hsiao-hsien, Yang og Tsai Ming-liang, og i tillegg setter vi opp Hou Hsiao-hsiens siste film The Assassin fra 2015. Som et supplement til serien på Cinemateket Trondheim, og som «partner» til The Assassin, byr også på visning av wuxia-klassikeren A Touch of Zen (King Hu 1971), en film som også er valgt fordi den har inspirert en annen sentral taiwansk filmskaper, nemlig Ang Lee (se Snikene tiger, skjult drage), og Quentin Tarantino – men dét er en helt annen historie!
Filmer i serien
Vive l’amour – tirsdag 26. november kl 18.00 og lørdag 30. november kl 17.00.
Rebels of the Neon God – torsdag 28. november kl 18.00 og onsdag 4. desember kl 20.30
A Time to Live and a Time to Die – torsdag 28. november kl 20.15 og tirsdag 3. desember kl 20.15
The River – fredag 29. november kl 20.00 og onsdag 4. desember kl 18.00
A Brighter Summer Day – søndag 1. desember kl 17.00
The Assassin – torsdag 5. desember kl 21.00 og søndag 8. desember kl 16.45
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.